Ik heb al eerder beschreven dat men alert moet zijn op de mogelijkheid van verdunning van de motorolie als gevolg van een inwendig lekkende brandstofpomp. Let wel dit kan voorkomen als deze mechanische pomp tegen de motor is gemonteerd en gesmeerd wordt door de motorolie.
In de pomp zitten een membraan en 2 eenrichtingsklepjes die de brandstof verpompt richting de carburateur. Gaat dit membraan lekken, dan kan de brandstof het motorcarter in lopen/lekken. Bij een hoger gemonteerde tank Zoals bij de R4 is de kans kleiner dat dit ook bij stilstand gebeurt, bij de Renault Estafette zit de tank boven pomp niveau en deze kan dus leeglopen in het carter.
Gevolg is dat verdunde/schrale olie slecht smeert en slijtage of zelfs ernstige motorschade kan geven. Wees alert als de motorolie niveau nooit bijgevuld hoeft te worden of het niveau zelfs stijgt. Ook als er na een hele lange rit ineens veel olie bijgevuld moet worden is dit een signaal van eventuele verdunning. Op een langere rit zal de brandstof uit de olie verdampen en het niveau sneller zakken.
Onlangs heb ik een filmpje laten zien van een Estafette waar een dubbele hoeveelheid olie/benzine uit kwam bij het aftappen. Dit was duidelijk een geval van een lekke pomp. Deze motor zat muurvast. Wij hadden het idee dat deze motor rijdend vastgeslagen was, maar na demonteren zagen we geen schade daarvan maar wel veel roest. Na overleg met Henk en Lloyd is de conclusie dat de benzine de motor inwendig helemaal ontvet heeft, doordat de betreffende bus 1,5 jaar buiten heeft stilgestaan is er zo veel roest is ontstaan en de motor is vastgeroest.
Conclusie: Een motor die geen olie verbruikt is verdacht..